Recept att rekomendera

Fläskfilé med baconströssel

4port
Ca 500 g fläskfilé
2msk smör
1 tsk salt
2krm peppar
Basilika till garneringen

Sås:
3 dl sky+ vatten
2 msk konc kalvfond
3msk vetemjöl
2dl creme fraîche
2-3 msk kinesisk soja

Strössel:
140 g bacon
Ca 125 g mozzarella

Ugn 200 grader

Gör så här:
Putsa filen. Bryn den i smör i en stekpanna, salta och peppra. Stek klart mitt i ugnen till 70 grader innertemperatur, 25-30 min.

Sås: vispa ur stekpannan med 3 dl vatten och sila skyn i en kastrull. Låt koka upp. Blanda mjöl och creme fraîche och vispa ner i skyn. Låt sjuda några minuter och smaka av med soja, salt och peppar.

Strössel: strimla och knaperstek baconet i torr stekpanna. Låt svalna. Skär mozzarellan i små fyrkanter.

Skär filen i 1/2 cm tjocka skivor och lägg dem i en ungsäker form.häll på lite sås och strö över bacon och ost. Gratinera mitt i ugnen tills osten har smält lite, ca 10 min. Garnera


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0